Prijsverhoging bij je provider: wat zijn je rechten?
Veel telecomproviders voeren jaarlijks prijswijzigingen door voor hun klanten. Meestal betekent dit dat de prijs van je abonnement met een paar euro per maand omhoog gaat. De reden hiervoor is vaak dat er investeringen worden gedaan in het netwerk of dat je internetsnelheid wordt verhoogd. Ook de jaarlijkse inflatiecorrectie kan aanleiding zijn om de prijs te verhogen. We krijgen vaak de vraag, mag een abonnement zomaar verhoogd worden? In dit prijsverhoging providers artikel zetten we jouw rechten op een rij. Wanneer mag je bijvoorbeeld gratis je abonnement opzeggen en wanneer niet?
Ga snel naar:
- Inflatiecorrectie: je mag niet opzeggen
- Nieuwe wet- of regelgeving: je mag niet opzeggen
- Prijsverhoging: je kunt kosteloos opzeggen
- Wijziging Algemene Voorwaarden
- Plichten providers bij wijzigingen
- Waarom prijsverhoging?
- Ben je contractvrij?
- Samenvatting
- Vergelijk en bespaar
Inflatiecorrectie: je mag niet opzeggen
Een inflatiecorrectie is een prijsverhoging met een percentage dat elk jaar door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) wordt vastgesteld. Als je provider een inflatiecorrectie toepast, dan moet dit wel duidelijk in zijn algemene voorwaarden staan. En ook hoe vaak en wanneer hij dat doet. Staat dit duidelijk in de algemene voorwaarden van de provider? Dan kun je je abonnement niet om die reden opzeggen.
Nieuwe wet- of regelgeving: je mag niet opzeggen
Moet je provider de algemene voorwaarden of prijs wijzigen door een nieuwe regel of wet van de overheid? Dan is de wijziging niet de eigen keuze van de aanbieder. In dat geval kun je je abonnement niet opzeggen. Een voorbeeld: de overheid verhoogt de btw. De provider moet de btw aan jou doorberekenen. Dit is niet zijn eigen keuze. Daarom kun je het abonnement dan niet kosteloos opzeggen.
Prijsverhoging: je kunt kosteloos opzeggen
Verhoogt je provider je abonnementsprijs en is er géén sprake van inflatiecorrectie of nieuwe wet- of regelgeving? En is de wijziging in jouw nadeel, bijvoorbeeld omdat er televisiezenders verdwijnen? Dan mag je je abonnement kosteloos opzeggen en overstappen naar een nieuwe provider. Tenzij de provider duidelijk in haar voorwaarden vermeld dat dit niet het geval is. En Ziggo heeft dit, als eerste provider, in 2022 doorgevoerd.
Wijziging Algemene Voorwaarden: je kunt soms kosteloos opzeggen
Wijzigt je provider de Algemene Voorwaarden, dan moet aan bepaalde voorwaarden voldaan worden. Voldoet je provider hier niet aan, dan hoef je deze niet te accepteren. Soms voldoet een provider wel aan de voorwaarden en word je toch contractvrij. Een voorbeeld: Op 1 april 2023 wijzigde KPN de Algemene Voorwaarden van E-mail only, Digitenne, Internet, Vast Bellen en/of TV abonnementen. Daardoor kon je kosteloos opzeggen.
Plichten provider bij wijzigingen
Wil je provider je abonnement wijzigen? Dan heeft hij de volgende verplichtingen:
- Hij moet je een maand van te voren informeren over de wijziging.
- Hij moet je zo veel mogelijk persoonlijk informeren over deze verandering. Bijvoorbeeld met een brief, e-mail of sms. Alleen in de krant is niet voldoende.
- Is de verandering nadelig voor jou? Dan moet hij je laten weten dat je zonder bijkomende kosten je abonnement kunt opzeggen.
- Hij moet je laten weten op welke wijze je kunt opzeggen.
Waarom prijsverhoging?
De meeste prijsstijgingen komen door grote investeringen die providers doen in het netwerk. Er is steeds meer vraag naar sneller en betrouwbaar internet. Daarom moet de capaciteit verhoogd worden. Zodoende kunnen meer mensen tegelijk gebruikmaken van een stabiel netwerk. Door deze investeringen kan de provider blijven voldoen aan de steeds groter wordende datahonger van hun klanten.
In de meeste gevallen krijg je de informatie via e-mail. Jouw provider moet duidelijk benoemen wat er gaat gebeuren. Vaak wordt er een termijn genoemd, doe je niets dan gaat de aanpassing op de genoemde datum in en ben je daar stilzwijgend mee akkoord gegaan. Ben je duurder uit? Vanaf dat moment ben je ‘contractvrij’ en kun je dus overstappen. Een prijswijziging betekent vaak een hogere stijging dan de inflatiecorrectie. Het loont dus om te vergelijken als je provider een prijsstijging gaat doorvoeren. We hebben alle aangekondigde prijsverhogingen per provider verzameld.
Ben je contractvrij?
Als je vanwege de prijsverhoging gratis mag overstappen ben je contractvrij. Vaak sluit je een internetabonnement af voor de duur van 1 of 2 jaar. Door de prijswijziging vervalt deze contractduur en mag je meteen overstappen. Dit is wettelijk bepaald. Ook als de termijn van je contract voorbij is ben je contractvrij. Tenzij je ervoor kiest om te verlengen, dan ga je een nieuw contract aan en kun je weer 1 of 2 jaar niet overstappen.
Samenvatting prijsverhoging providers
Nu je weet wat de verschillen zijn tussen de inflatiecorrectie en een prijsverhoging is het tijd voor een samenvatting. Dit zijn jouw rechten bij verschillende prijsverhogingen op een rijtje:
Soort prijsstijging | Inflatiecorrectie | Nieuwe wet- en regelgeving | 'Gewone' prijsverhoging |
---|---|---|---|
Mag ik gratis overstappen? | Nee, want niet bepaald door de provider | Nee, want niet bepaald door de provider | Ja, want bepaald door provider |
Vooraf informatie van provider? | Nee, niet noodzakelijk | Nee, niet noodzakelijk | Ja, minstens 4 weken van tevoren |
Hoogte prijsstijging | Bepaald door CBS | Afhankelijk van de overheid | Bepaald door de provider |
Vergelijk en bespaar
Is jouw provider van plan de prijs van je abonnement te verhogen? Ben je door deze prijsverhoging contractvrij? Gebruik dan onze Internetvergelijker en check of je kunt besparen! Je kunt in de vergelijker niet alleen zien welke snelheid je thuis kunt ontvangen. Ook kun je filteren op specifieke tv-zenders. Zo weet je zeker dat je favoriete zender niet hoeft te missen na het overstappen!
Als sitemanager telecom ben ik verantwoordelijk voor alle informatie op de telecomvergelijkers. Ik ben telecomspecialist. Weet alles over de telecomproducten en diensten die op Bellen.com en Internetten.nl vergeleken worden. Voordat ik bij de Bencom Group in dienst kwam heb ik van 1996 tot 2006 bij een grote mobiele provider gewerkt. En een jaar bij een kleine zakelijke telecom aanbieder. Hierdoor ben ik inmiddels meer dan 25 jaar werkzaam op de telecommarkt. En kan daardoor met recht een expert genoemd worden.