Glasvezel check: heb ik glasvezel op mijn adres?
Glasvezel is nog niet overal beschikbaar. KPN, Odido en Delta Fiber werken er hard aan om overal glasvezel aan te leggen. Doe de check door jouw adresgegevens in te vullen. Dan zie je gelijk of glasvezel bij jou thuis een optie is en uit welke pakketten je kunt kiezen.
Ga snel naar:
- Wat is een glasvezel check?
- Hoe werkt de glasvezel check?
- Waarom moet ik een glasvezel check doen?
- Glasvezelproviders
- Veelgestelde vragen
Wat is een glasvezel check?
De glasvezel check kun je doen om te kijken of jij thuis glasvezelinternet kunt ontvangen. Er ligt al bij meer dan de helft van de huishoudens een glasvezelkabel in de straat tot aan de woning of tot aan de meterkast. De netwerkproviders houden de adressen bij en plaatsen ze in een zogenaamde postcodecheck. Die check gebruiken wij, zo kunnen we laten zien wat er beschikbaar is op jouw adres. Als er glasvezel ligt, krijg je direct een overzicht van de aanbieders en bijbehorende abonnementen. Zo weet je precies wat er mogelijk is en hoeveel je hiervoor gaat betalen. Je kunt dan meteen glasvezel vergelijken om te zien welke provider en welk abonnement het beste bij je past. Wanneer je je keuze hebt gemaakt kun je gemakkelijk een abonnement afsluiten.
Hoe werkt de glasvezel check?
Vul je postcode en huisnummer in en voer de check uit. We controleren of er op je adres een glasvezelaansluiting is. Als dat zo is, zie je gelijk welke providers glasvezelinternet aanbieden op je adres.
Er zijn meerdere netwerkproviders met een eigen glasvezelnetwerk. Is jouw adres niet op dat netwerk aangesloten, dan kun je geen abonnement afsluiten bij die provider. En ook niet bij de internetaanbieders die gebruikmaken van dat netwerk.
Waarom moet ik een glasvezel check doen?
Wanneer je overweegt naar glasvezelinternet over te stappen, is het belangrijk dat je weet wat er mogelijk is. Je moet natuurlijk weten of je thuis bent aangesloten op een glasvezelnetwerk. Als dit het geval is, is het ook fijn om te weten bij welke providers je een abonnement af kunt sluiten en hoeveel je hiervoor gaat betalen. Door een glasvezel postcodecheck uit te voeren, kom je hier gelijk achter.
Glasvezelproviders
In onze glasvezel postcodecheck zie je een overzicht van alle glasvezelproviders bij wie je een abonnement kunt afsluiten.
KPN glasvezel
KPN heeft momenteel het grootste glasvezelnetwerk van Nederland. Zij zijn verantwoordelijk voor het uitbreiden en onderhouden van dit netwerk. KPN biedt internetproviders toegang tot haar glasvezelnetwerk, daarom kunnen er naast glasvezelabonnementen van KPN zelf ook pakketten van andere providers naar voren komen.
Odido glasvezel
Odido is bezig met een grote inhaalslag. Deze provider wil in de komende jaren één miljoen huishoudens aansluiten op haar eigen netwerk. Dit doet Odido samen met Open Dutch Fiber. In de tussentijd sluit Odido ook glasvezelabonnementen aan op de netwerken van haar (lokale) partners.
Delta Fiber glasvezel
Van oorsprong een kabelprovider. Inmiddels samen met partner Caiway de derde landelijke glasvezelnetwerkprovider. In 2025 wil deze partij 2 miljoen aansluitingen gerealiseerd hebben. Die lat ligt vrij hoog, maar is niet onhaalbaar. Delta Fiber is erg ambitieus.
Ziggo glasvezel-kabelnetwerk
Ziggo is een populaire glasvezelprovider waar veel naar wordt gezocht. Dit klopt eigenlijk niet. Het overgrote deel van het Ziggo netwerk bestaat uit glasvezel maar van de straatkast tot je huis kiezen ze voor kabel. Hierdoor blijft het een kabelinternetaansluiting.
Veelgestelde vragen
1. Waarom geeft mijn glasvezel check geen resultaat?
Wanneer je een leeg resultaat ziet na het uitvoeren van de postcodecheck, betekent dit dat er op je adres nog geen glasvezel beschikbaar is en is het niet mogelijk om glasvezelinternet te ontvangen. Wil je dit wel, dan kun je online kijken of er plannen zijn voor het aanleggen van glasvezel in jouw buurt. Inschrijven is wellicht mogelijk. Tip: check regelmatig jouw postcode om te kijken of de situatie is veranderd.
2. Hoe weet ik of ik thuis glasvezel heb?
- Online opzoeken: wanneer er na het uitvoeren van de check blijkt dat je thuis glasvezel kunt ontvangen, zul je dit direct terugzien in de resultaten. Je krijgt namelijk een overzicht te zien van de glasvezelaanbieders- en abonnementen die op jouw adres af te sluiten zijn. Vandaar dat de glasvezel check ook wel de glasvezel postcodecheck genoemd wordt. Er wordt namelijk gelijk gekeken wat er op jouw postcode en huisnummer mogelijk is.
- In huis opzoeken: in de meeste huizen zit de glasvezelaansluiting in de meterkast. Dit is een klein vierkant tot rechthoekig kastje.
3. Wat is de internetsnelheid van glasvezel?
Glasvezelabonnementen worden momenteel aangeboden met internetsnelheden tot 8 Gbps. Er zijn natuurlijk verschillende abonnementen per snelheid beschikbaar. Zo zijn abonnementen met 50 tot 100 Mbps een stuk goedkoper dan bijvoorbeeld 200 en 500 Mbps. Het is daarom altijd verstandig om te kijken naar welke snelheid je voorkeur uitgaat, zodat hier geen verkeerde keuze in gemaakt wordt. Wanneer je bij ons internet vergelijkt, vink je bij de filteroptie ‘Downloadsnelheid’ de gewenste downloadsnelheid aan. Hierdoor zie je welke aanbieders aan jouw eisen voldoen.
4. Wat is het verschil tussen glasvezel, kabel en DSL?
Glasvezel is in vele opzichten ‘beter’ dan kabel en DSL. Het is namelijk sneller en stabieler. Wanneer je ver van de centrale woont, kan vooral DSL een stuk minder betrouwbaar zijn, wat bij glasvezel niet het geval is. Daarnaast kun je met glasvezel even snel uploaden als downloaden. Bij DSL en kabel is dit niet het geval. Ook kun je met glasvezel meer tegelijk doen zonder het netwerk te zwaar te belasten. Hierdoor wordt er vaker een alles-in-1 pakket afgesloten wanneer er een glasvezelaansluiting is.
Ook interessant bij dit onderwerp:
Als sitemanager telecom ben ik verantwoordelijk voor alle informatie op de telecomvergelijkers. Ik ben telecomspecialist. Weet alles over de telecomproducten en diensten die op Bellen.com en Internetten.nl vergeleken worden. Voordat ik bij de Bencom Group in dienst kwam heb ik van 1996 tot 2006 bij een grote mobiele provider gewerkt. En een jaar bij een kleine zakelijke telecom aanbieder. Hierdoor ben ik inmiddels meer dan 25 jaar werkzaam op de telecommarkt. En kan daardoor met recht een expert genoemd worden.