ACM: Telecomproviders gaan goed om met internetverkeer
door Margot Meendering Leestijd: 2 minuten
Telecomproviders gaan goed om met internetverkeer. Zij houden zich allemaal aan de regels voor netneutraliteit. Dat blijkt uit onderzoek van de Autoriteit Consument en Markt (ACM).
Netneutraliteit
Internetaanbieders moeten je vrij en open toegang bieden tot het internet. Zij mogen internetdiensten, websites of apps niet zomaar blokkeren of meer kosten vragen voor het gebruik van bepaalde websites of apps. Dit wordt netneutraliteit genoemd. Kortom, aanbieders moeten er voor zorgen dat het internetverkeer in goede banen wordt geleid.
In Nederland is de ACM verantwoordelijk voor toezicht op netneutraliteit. De toezichthouder startte een onderzoek om kennis te verzamelen over Traffic Management; een verzameling technieken die ingezet wordt om het internetverkeer op telecomnetwerken in goede banen te leiden.
Traffic Management
ACM heeft uitgezocht hoe telecomproviders omgaan met Traffic Management. De waakhond vergelijkt het letterlijk met het regelen van het verkeer op de snelweg. Vrachtwagens blijven rechts rijden en politie en ambulance mogen via de vluchtstrook. Het internetverkeer werkt volgens hun met een soortgelijke prioritering.
Onderzoek ACM
Uit het onderzoek is gebleken dat telecomaanbieders het internetverkeer niet discrimineren op basis van inhoud en toepassingen. Wel heeft een aantal aanbieders na gesprekken met de ACM duidelijkere informatie in hun algemene voorwaarden opgenomen. De conclusie van de ACM is dat het Traffic Management van alle Nederlandse telecomproviders voldoet aan de eisen van netneutraliteit.
Meer weten over vrije toegang tot het internet?
Lees op ConsuWijzer in welke 3 situaties je provider de toegang tot internet mag blokkeren of beperken.
Margot was tot juni 2022 werkzaam als Online productspecialist Telecom bij Internetten.nl. Door het verwerken van de producten en diensten in onze vergelijkingen is Margot snel telecom expert geworden. Daarnaast heeft ze ervaring opgedaan in het ondersteunen van onze klanten via de klantenservice. Ze weet hierdoor veel van vaste en mobiele telecom zaken. Vandaar dat je haar naam nog kunt tegenkomen bij telecom gerelateerde artikelen en nieuwsberichten.
Laatste nieuws
-
Regelmatig overstappen naar nieuwe provider scheelt tot wel € 250 per jaar
30 sep Door regelmatig over te stappen, kun je jaarlijks wel € 250 op internetkosten besparen. Toch stapt m...
-
Odido introduceert 5G voor thuis en gaat concurrentie aan met glasvezel
5 sep Odido introduceert in oktober 2024 5G internet voor thuis. Dit snelle internet is beschikbaar in hee...
-
Hoe herken je een onveilig wifi-netwerk?
22 mei Een openbaar wifi-netwerk gebruiken is nooit veilig, of je nu een wachtwoord gebruikt of niet. Wat m...
-
Wij vergelijken al 25 jaar
25 okt
-
T-Mobile heet vanaf nu Odido
5 sep T-Mobile Nederland gaat vanaf 5 september 2023 verder als Odido. Dit geldt voor de merken T-Mobile e...