Actie Consumentenbond: Meer keuze snel internet
door Jeanet Woldring Leestijd: 4 minuten
Niet tevreden over je internetprovider? Overstappen naar een andere provider is niet altijd mogelijk. Wie snel internet wil, heeft maar weinig te kiezen. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond, die wil dat er meer concurrentie komt. Vandaar de campagne 'Meer keuze voor snel internet!' Wat is het probleem en wat houdt deze actie in?
Wat is het probleem?
Consumenten hebben te weinig te kiezen als ze snel internet willen, stelt de Consumentenbond. Uit onderzoek blijkt dat hoe sneller het internet is, hoe minder keuze consumenten hebben. Bij een internetsnelheid van 30 Mbps of meer heeft maar 17% van de Nederlanders keuze uit 3 of meer aanbieders.
Waarom keuze uit 3 of meer aanbieders?
Twee aanbieders vindt de bond niet genoeg: 'voor voldoende concurrentie zijn er 3 écht verschillende aanbieders nodig. Overigens is er voor een kwart van de consumenten geen keuze als zij een internetsnelheid van tenminste 30 Mbps willen: zij hebben maar 1 aanbieder die deze snelheid kan leveren. Mochten zij niet tevreden zijn over die aanbieder, dan kunnen ze dus niet overstappen naar een andere aanbieder zonder een lagere internetsnelheid voor lief te nemen.'
Wat betekent 'echte keuze'?
Met 'echte keuze' en 'echt verschillende aanbieders' bedoelt de Consumentenbond een écht verschillend aanbod. Het gaat hun om aanbieders die zelf invloed hebben op de te leveren snelheid. Op veel adressen kunnen consumenten weliswaar kiezen voor verschillende merken voor vast internet, zoals bijvoorbeeld XS4ALL en Online.nl, maar dit is vaak wederverkoop: de providers betalen KPN voor de internetverbinding en bieden dezelfde internetsnelheid aan. In sommige gevallen kan aanbod wel concurrerend zijn, bijvoorbeeld van een aanbieder via glasvezel ten opzichte van een andere via de kabel.
Waarin verschilt dit onderzoek?
De methode die bij dit onderzoek is gebruikt, zou verschillen van eerdere onderzoeken, omdat is gekeken naar hoeveel keuze consumenten op hun woonadres hebben. Dat vindt de bond reëler, want als iemand in Eindhoven woont, kan niet worden verwacht dat hij of zij verhuist naar Harderwijk om daar gebruik te kunnen maken van snel internet. Uit dit onderzoek blijkt duidelijk dat er maatregelen voor meer concurrentie moeten worden genomen.
Daadwerkelijk geleverde snelheid
Bovendien hebben de onderzoekers gekeken naar de daadwerkelijk geleverde snelheid en niet de snelheid waarmee aanbieders adverteren. Onder meer het Ministerie van Economische Zaken (EZ) en de Autoriteit Consument en Markt (ACM) kijken in hun onderzoeken en marktanalyses naar de geadverteerde snelheden. Ook worden dan alleen landelijk gemiddelden bekeken. De keuzemogelijkheden (en het gebrek daaraan) per woonadres worden niet inzichtelijk gemaakt.
Wat moet er gebeuren?
De Consumentenbond vindt dat alle netwerken voor snel internet opengesteld moeten worden en daarmee toegankelijk moeten worden voor nieuwe providers, zodat zij op die netwerken écht onderscheidend internet kunnen leveren. Bovendien vinden zij dat de toegang voor derden laagdrempelig moet zijn. 'Zo moet worden voorkomen dat een kleinere provider met (vooralsnog) weinig klanten te hoge vaste kosten voor toegang betaalt. Het is een complexe situatie, die alleen met medewerking van de politiek, ACM en de aanbieders kan worden opgelost. Gemeentes Harderwijk en Waalre laten overigens zien dat meer échte concurrentie mogelijk is.'
Wat kan je zelf doen?
Heb je zelf last van langzaam internet thuis? De bond adviseert: Ga eerst na of je de beloofde snelheid van je provider wel krijgt. Doe hiervoor een snelheidstest op www.speedtest.net en controleer op de site van de provider welke snelheid haalbaar is op jouw adres.
Wil je een hogere snelheid dat je huidige provider kan leveren? Dan zit er niets anders op dan overstappen op een andere provider. Op www.internetten.nl kun je met de postcodecheck controleren welke providers bij jou thuis internet leveren.
Petitie
Consumenten die ook willen dat er meer keuze in snel internet komt, kunnen de petitie van de Consumentenbond tekenen.
Jeanet Woldring is ruim 20 jaar als directeur verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken. Ze is eindredacteur van de content, nieuws- en persberichten op de Bencom websites. Jeanet is gespecialiseerd in het onafhankelijk vergelijken van telecom, energie en verzekeringen voor zowel de zakelijke als consumentenmarkt. Door jarenlange ervaring heeft ze een brede kennis van de ontwikkeling van deze geliberaliseerde markten en schrijft er ook regelmatig over.
Laatste nieuws
-
Regelmatig overstappen naar nieuwe provider scheelt tot wel € 250 per jaar
30 sep Door regelmatig over te stappen, kun je jaarlijks wel € 250 op internetkosten besparen. Toch stapt m...
-
Odido introduceert 5G voor thuis en gaat concurrentie aan met glasvezel
5 sep Odido introduceert in oktober 2024 5G internet voor thuis. Dit snelle internet is beschikbaar in hee...
-
Hoe herken je een onveilig wifi-netwerk?
22 mei Een openbaar wifi-netwerk gebruiken is nooit veilig, of je nu een wachtwoord gebruikt of niet. Wat m...
-
Wij vergelijken al 25 jaar
25 okt
-
T-Mobile heet vanaf nu Odido
5 sep T-Mobile Nederland gaat vanaf 5 september 2023 verder als Odido. Dit geldt voor de merken T-Mobile e...