Consumentenbond verliest rechtzaak tegen Casema
Leestijd: 2 minuten
Casema heeft zich in een grote advertentie voor internet via de kabel niet schuldig gemaakt aan misleidende reclame.
Dat heeft de rechter 5 augustus bepaald in een kort geding, aangespannen
door de Consumentenbond. Die had geëist dat Casema een rectificatie met een tekst van de bond plaatste.
Zoals toegezegd in ons nieuwsbericht d.d.22 juli zou de uitspraak na bekendmaking gepubliceerd worden.
In een eerste reactie zegt Casema verheugd te zijn dat de rechter het ongelijk van de Consumentenbond heeft aangetoond. Gelijktijdig stelt het bedrijf dat het jammer is dat het tot dit onnodig kortgeding is gekomen. “Dit kost de Bond geld, het kost ons geld en zowel de leden van de bond als onze klanten schieten er niets mee op”, aldus Gradus Vos, woordvoerder van Casema. Hij vervolgt: “Het lijkt wel of de Consumentenbond zich om een of andere reden speciaal op ons concentreert. Op zich is dat natuurlijk niet verkeerd maar dan moet men wel de juiste feiten gebruiken. Nu heeft het veel weg van stemmingmakerij en wij onderzoeken op dit moment wat wij hiertegen kunnen doen”.
Om rechtszaken als de bovenstaande in de toekomst te voorkomen wil Casema op korte termijn een gesprek met de directeur van de Consumentenbond.
Dat de rechter de advertentie niet misleidend acht, vindt de Consumentenbond onbegrijpelijk. In een persbericht stelt de bond dat de nieuwe wetgeving ten aanzien van vergelijkende reclame strenge voorwaarden stelt: deze moet volledig zijn en de consument in staat stellen een goede vergelijking te maken. De betreffende advertentie voldoet hier niet aan, aldus de Bond.
De rechter vindt dat de consument door het gebruik van het woordje ‘gemiddeld’ in de advertentie zou moeten weten dat hij meer informatie nodig heeft om een goede vergelijking te maken. Ook staat de bron waar hij meer informatie kan vinden, namelijk PC Magazine, vermeld in de advertentie. Reden voor de rechter om te oordelen dat de consument niet wordt misleid.
De Consumentenbond is van mening dat het niet de bedoeling van de nieuwe wettelijke regels voor vergelijkende reclame kan zijn, dat de consument zelf op onderzoek uit moet om de volledige waarheid te achterhalen.
De Consumentenbond gaat niet in hoger beroep, omdat een uitspraak dan te lang op zich zal laten wachten. Wel zal de bond opnieuw een procedure aanspannen indien bedrijven zich schuldig maken aan misleidende reclame, al dan niet via de rechter.
Laatste nieuws
-
Regelmatig overstappen naar nieuwe provider scheelt tot wel € 250 per jaar
30 sep Door regelmatig over te stappen, kun je jaarlijks wel € 250 op internetkosten besparen. Toch stapt m...
-
Odido introduceert 5G voor thuis en gaat concurrentie aan met glasvezel
5 sep Odido introduceert in oktober 2024 5G internet voor thuis. Dit snelle internet is beschikbaar in hee...
-
Hoe herken je een onveilig wifi-netwerk?
22 mei Een openbaar wifi-netwerk gebruiken is nooit veilig, of je nu een wachtwoord gebruikt of niet. Wat m...
-
Wij vergelijken al 25 jaar
25 okt
-
T-Mobile heet vanaf nu Odido
5 sep T-Mobile Nederland gaat vanaf 5 september 2023 verder als Odido. Dit geldt voor de merken T-Mobile e...