Gebruik tv via glasvezel stijgt nauwelijks
door Jeanet Woldring Leestijd: 2 minuten
Het aantal Nederlandse huishoudens dat via glasvezel naar digitale tv kijkt, is in het eerste halfjaar van 2014 nauwelijks gegroeid. Dat blijkt uit het Media Standaard Survey (MSS) onderzoek van Stichting Kijkonderzoek.
Volgens de onderzoekers zou er slechts sprake zijn van een lichte stijging van het aantal via glasvezel tv-kijkende huishoudens in Nederland. Het marktaandeel blijft hierdoor met zeven procent stabiel. Rond de 23 procent van de Nederlandse huishoudens gebruikt een DSL-verbinding voor het bekijken van digitale tv. De kabel blijft met 56 procent veruit het grootste marktaandeel hebben. DVB-T – in de volksmond Digitenne – volgt met acht procent. Satelliet heeft slechts nog een marktaandeel van zes procent.
Uit de Telecommonitor van de Autoriteit Consument & Markt blijkt dat het aantal breedbandabonnementen via glasvezel in het eerste kwartaal met 26 duizend is gegroeid. Het aantal breedbandabonnementen via de kabel nam met 52 duizend toe, terwijl het aantal abonnementen via DSL met ongeveer 37 duizend daalde.
Nu KPN met de nieuwe breedbandpakketten per 1 juli geen onderscheid meer maakt tussen een glasvezel- of een koperverbinding, zal het aantal glaskijkers wel omhoog gaan. Op dit moment is DSL voor 3-in-1 nog een stuk goedkoper dan glas, dus automatisch populairder. Alleen XS4ALL heeft de prijs gelijk getrokken. Dat wil zeggen dat XS4ALL abonnementen via glasvezel vanaf 3 juli dezelfde tarieven hebben als via het DSL-netwerk. Wanneer op een adres glasvezel beschikbaar is, wordt standaard de glasvezel-variant geleverd, waarbij de upload- en downloadsnelheid gelijk is. Bij KPN moet je voor meer snelheid (via glasvezel) bijbetalen.
Jeanet Woldring is ruim 20 jaar als directeur verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken. Ze is eindredacteur van de content, nieuws- en persberichten op de Bencom websites. Jeanet is gespecialiseerd in het onafhankelijk vergelijken van telecom, energie en verzekeringen voor zowel de zakelijke als consumentenmarkt. Door jarenlange ervaring heeft ze een brede kennis van de ontwikkeling van deze geliberaliseerde markten en schrijft er ook regelmatig over.
Laatste nieuws
-
Regelmatig overstappen naar nieuwe provider scheelt tot wel € 250 per jaar
30 sep Door regelmatig over te stappen, kun je jaarlijks wel € 250 op internetkosten besparen. Toch stapt m...
-
Odido introduceert 5G voor thuis en gaat concurrentie aan met glasvezel
5 sep Odido introduceert in oktober 2024 5G internet voor thuis. Dit snelle internet is beschikbaar in hee...
-
Hoe herken je een onveilig wifi-netwerk?
22 mei Een openbaar wifi-netwerk gebruiken is nooit veilig, of je nu een wachtwoord gebruikt of niet. Wat m...
-
Wij vergelijken al 25 jaar
25 okt
-
T-Mobile heet vanaf nu Odido
5 sep T-Mobile Nederland gaat vanaf 5 september 2023 verder als Odido. Dit geldt voor de merken T-Mobile e...