Koninklijke chat gesaboteerd
Leestijd: 2 minuten
KPN heeft nader onderzoek gedaan naar de oorzaken van het mislukken van de chat- en videosessie met kroonprins Willem-Alexander en zijn verloofde Máxima. Het heeft uitgewezen dat hackers vanaf het begin van de uitzending meerdere pogingen hebben ondernomen om de chat en video omgeving plat te leggen.
De meeste daarvan werden door de beveiligde systemen afgeweerd. Een zgn. “distributed denial of service” aanval (D-DOS attack) op de “typist” (de vertaler van gesproken woord naar tekst) was uiteindelijk fataal en maakte een voortijdig einde aan de uitzending.
Een router (internet verkeer regelaar) die het binnenkomende videosignaal door moest leiden, werd plotseling geconfronteerd met een massale stroom verkeerspakketjes en bezweek bij de stand van 126 miljoen.
Er wordt van uitgegaan dat hackers via een kraakprogramma het IP adres van de “typist” achterhaald hebben en vervolgens massaal loze oproepen naar dit adres hebben verstuurd.
KPN stelt vast dat op dit onderdeel de beveiliging nog beter had gekund maar dat ook dan een massale aanval met fatale afloop niet had kunnen worden voorkomen.
Een onderzoek van het internet security bedrijf ITSX onderschrijft deze conclusies.
Ten aanzien van het gerezen misverstand rond het capaciteitsvraagstuk: KPN was met opdrachtgever een gegarandeerde capaciteit overeengekomen van 50.000 kijkers.
Aan het begin van de uitzending waren er ruim 5000 kijkers. Vermeend tekort aan capaciteit is dan ook niet de oorzaak van de problemen, aldus KPN.
Naar aanleiding van de mislukte chat- en videosessie via internet heeft het landelijke parket van het openbaar ministerie laten weten een nader onderzoek naar mogelijk gepleegde strafbare feiten te zullen initiëren.
Ook de NLIP (Nederlandse Vereniging van Internet Providers) verlangt verder een actievere opstelling van het Openbaar Ministerie, zo staat te lezen op Webwereld.
"De NLIP is van mening dat justitie veel meer pro-actief zou moeten optreden tegen dergelijke aanvallen." Een actieve opstelling zou het aangiftebeleid van providers na aanvallen vergroten. Nu weten providers volgens Hans Leemans niet waar ze terecht kunnen met hun aangifte. Bovendien zijn ze vaak bang voor represailles van cybervandalen.
Leemans (NLIP) pleit daarom voor een centraal elektronisch meldpunt.
Laatste nieuws
-
Regelmatig overstappen naar nieuwe provider scheelt tot wel € 250 per jaar
30 sep Door regelmatig over te stappen, kun je jaarlijks wel € 250 op internetkosten besparen. Toch stapt m...
-
Odido introduceert 5G voor thuis en gaat concurrentie aan met glasvezel
5 sep Odido introduceert in oktober 2024 5G internet voor thuis. Dit snelle internet is beschikbaar in hee...
-
Hoe herken je een onveilig wifi-netwerk?
22 mei Een openbaar wifi-netwerk gebruiken is nooit veilig, of je nu een wachtwoord gebruikt of niet. Wat m...
-
Wij vergelijken al 25 jaar
25 okt
-
T-Mobile heet vanaf nu Odido
5 sep T-Mobile Nederland gaat vanaf 5 september 2023 verder als Odido. Dit geldt voor de merken T-Mobile e...