Makkelijker overstappen op alles-in-1
door Jeanet Woldring Leestijd: 3 minuten
De grootste aanbieders van Alles-in-1-pakketten in Nederland hebben met ingang van 2014 het overstappen naar een andere aanbieder makkelijker gemaakt. Zo zegt de nieuwe aanbieder alle tv-, internet- en telefoondiensten bij de huidige aanbieder automatisch voor de overstapper op.
Overstapservice uitgebreid met televisie
Het is het gevolg van een verzoek dat het ministerie van Economische Zaken in mei aan de aanbieders deed. Als de markt zelf geen oplossing voor het vereenvoudigen van het overstappen bij Alles-in-1-diensten had gevonden, dan had de minister verplichte regelgeving opgelegd. Tot dusver was vooral het opzeggen van tv-diensten binnen Alles-in-1-pakketten bij sommige aanbieders nog een groot probleem.
Automatisch opzegging
Ziggo, KPN, UPC, Online, Tele2, Telfort, XMS, Vodafone en XS4ALL hebben voor de verbeterde overstapservice ook afspraken over informatie-uitwisseling gemaakt. Het overstapproces vergemakkelijkt het wisselen van provider doordat de nieuwe aanbieder je huidige bundel met al bijbehorende diensten voor internet, telefonie en/of televisie bij je oude provider opzegt.
Overstapservice
We schreven eerder al dat de afspraken sinds 2008 voor telefonie en internet bestaan, en dat daar televisie en mobiel aan toegevoegd is. .
Stichting FIST en Vereniging COIN hebben de procedures uitgewerkt voor de providers die meedoen: Euronet (Online), KPN, Tele2, Telfort, UPC, Vodafone, XMS, XS4ALL en Ziggo.
Wanneer kun je de overstapservice gebruiken?
• Je huidige aanbieder ondersteunt de overstapservice;
• Je neemt bij je huidige provider tenminste internet af;
• Je vraagt een abonnement aan op hetzelfde adres als waar je huidige provider de dienst(en) levert;
• Via de <mijn contract> omgeving van je huidige provider kun je zien welke diensten worden opgezegd indien je gebruik maakt van de overstapservice.
Wanneer kun je het beste zelf opzeggen?
• Je huidige provider biedt de overstapservice niet;
• Je neemt een nieuw abonnement omdat je verhuist;
• Je wilt overstappen naar glasvezel, maar er is nog geen glasvezel aangelegd;
• Je wilt je huidige aansluiting houden en je nieuwe abonnement er extra naast hebben;
• Je wilt slechts een deel van je huidige diensten of pakket bij je huidige provider opzeggen.
Totaalwijzer: Overstappen naar een andere internetprovider
Update 7-1-2014: UPC heeft de bestaande overstapservice voor internet en vaste telefonie per 7 januari verbeterd en uitgebreid met televisie. Om gebruik te kunnen maken van de overstapservice moet je bij je oude provider
minimaal internet hebben.
Andere aanpassingen van UPC zijn onder andere:
- Je kunt de overstapservice gebruiken voor internet, vaste telefonie én televisie.
- De overstapdatum moet minimaal 30 en maximaal 90 dagen in de toekomst liggen. Zo kunnen dubbele abonnementskosten zoveel mogelijk worden beperkt.
Jeanet Woldring is ruim 20 jaar als directeur verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken. Ze is eindredacteur van de content, nieuws- en persberichten op de Bencom websites. Jeanet is gespecialiseerd in het onafhankelijk vergelijken van telecom, energie en verzekeringen voor zowel de zakelijke als consumentenmarkt. Door jarenlange ervaring heeft ze een brede kennis van de ontwikkeling van deze geliberaliseerde markten en schrijft er ook regelmatig over.
Laatste nieuws
-
Regelmatig overstappen naar nieuwe provider scheelt tot wel € 250 per jaar
30 sep Door regelmatig over te stappen, kun je jaarlijks wel € 250 op internetkosten besparen. Toch stapt m...
-
Odido introduceert 5G voor thuis en gaat concurrentie aan met glasvezel
5 sep Odido introduceert in oktober 2024 5G internet voor thuis. Dit snelle internet is beschikbaar in hee...
-
Hoe herken je een onveilig wifi-netwerk?
22 mei Een openbaar wifi-netwerk gebruiken is nooit veilig, of je nu een wachtwoord gebruikt of niet. Wat m...
-
Wij vergelijken al 25 jaar
25 okt
-
T-Mobile heet vanaf nu Odido
5 sep T-Mobile Nederland gaat vanaf 5 september 2023 verder als Odido. Dit geldt voor de merken T-Mobile e...