Nederland met internetgebruik in wereldtop
Leestijd: 2 minuten
Het internetgebruik in Nederland is dit jaar harder gestegen dan in 2001. Inmiddels maakt 61 procent van de bevolking van 16 jaar en ouder minimaal een keer per maand gebruik van het internet. Dit is een stijging van negen procent ten opzichte van vorig jaar. Samen met de Scandinavische landen, Canada en de VS behoort Nederland nu tot de absolute wereldtop.
Dit blijkt uit het derde Global e- Commerce Report dat NIPO Interactive deze week presenteerde. In samenwerking met haar partners van TNS Interactive zijn voor het Global e-Commerce Report meer dan 42 duizend personen in 37 landen wereldwijd ondervraagd.
Het percentage online shoppers in Nederland is dit jaar slechts met 2% gestegen. Anco van 't Hof van NIPO Interactive zegt hierover: "Deze achterblijvende groei in online shopgedrag komt onder andere doordat de internetgebruiker steeds meer weg krijgt van de gemiddelde Nederlander. Deze gemiddelde Nederlander is over het algemeen iets conservatiever qua internetgedrag dan de eerste gebruikers. Dit conservatieve zit hem naast aspecten als vaardigheid en vertrouwen in het kanaal, ook in de mentaliteit van deze nieuwe groep mensen".
Wat betreft het gebruik van internet in het koopproces neemt Nederland een gedeelde elfde plaats in. Voorop lopen Korea, Duitsland, de VS en Hongkong. Nederlandse internetgebruikers die niet online shoppen, geven in vergelijking tot andere landen vaker aan dat ze het leuker en makkelijker vinden om producten in een winkel te kopen.
Boeken worden in Nederland het meest via het internet gekocht (29 procent van de online shoppers). Op de tweede plaats staat muziek en cd's (23 procent). Opvallend is de stijging in het online aanschaffen van kleding. Volgens van 't Hof kan deze stijging mede worden verklaard doordat naast Wehkamp sinds enige tijd ook Neckerman en Otto op internet actief zijn.
Wereldwijd en ook in Nederland bevindt het hoogste percentage online shoppers zich onder mannelijke internetgebruikers tussen de 30 en 39 jaar. In Nederland geven vooral de wat ouderen (40+) de hoogste bedragen uit op internet. Deze groep schaft relatief duurdere producten zoals vakanties en pc hardware aan via internet. Het gemiddeld uitgegeven bedrag per online shopper komt in Nederland uit op 388 euro per maand. Het wereldwijde gemiddelde is 499 euro.
Op Nipo.nl is de samenvatting van het rapport te downloaden.
Laatste nieuws
-
Regelmatig overstappen naar nieuwe provider scheelt tot wel € 250 per jaar
30 sep Door regelmatig over te stappen, kun je jaarlijks wel € 250 op internetkosten besparen. Toch stapt m...
-
Odido introduceert 5G voor thuis en gaat concurrentie aan met glasvezel
5 sep Odido introduceert in oktober 2024 5G internet voor thuis. Dit snelle internet is beschikbaar in hee...
-
Hoe herken je een onveilig wifi-netwerk?
22 mei Een openbaar wifi-netwerk gebruiken is nooit veilig, of je nu een wachtwoord gebruikt of niet. Wat m...
-
Wij vergelijken al 25 jaar
25 okt
-
T-Mobile heet vanaf nu Odido
5 sep T-Mobile Nederland gaat vanaf 5 september 2023 verder als Odido. Dit geldt voor de merken T-Mobile e...