Sterke groei consumentenbestedingen via internet
Leestijd: 2 minuten
Sterke groei consumentenbestedingen via internet zet door
Aankopen op afstand door consumenten (via catalogi, internet, telefoon enzovoort) zijn in de eerste helft van 2002 gestegen naar een omzet van € 1,06 miljard, een stijging van 25,6% ten opzichte van een jaar geleden. Omzetcijfers over 2001 laten zien dat Nederland inmiddels het vierde land in Europa is qua thuiswinkelomzet, na Duitsland, Groot-Brittannië en Frankrijk.
In de ranglijst van de gemiddelde thuiswinkelbesteding per inwoner neemt Nederland een plaats in de middenmoot in: in 2001 bedroeg de gemiddelde besteding € 114.
De omzetstijging in de thuiswinkelbranche in de eerste helft van 2002 met ruim 25% is opvallend in vergelijking met de 3,8% stijging in de reguliere detailhandel. De cijfers voor verkopen op afstand, waarin alle verkoopkanalen gemeten zijn, zijn tot stand gekomen in samenwerking met de leden van de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie, kortweg Thuiswinkel.org, en zijn gebaseerd op cijfers van CBS (oktober 2002) en Blauw Research (augustus 2002). De meer dan 90 leden van Thuiswinkel.org vertegenwoordigen zo’n 70% van totale thuiswinkelmarkt.
De forse stijging van de omzet van Nederlandse thuiswinkelbedrijven is met name te danken aan de sterke groei van online consumentenbestedingen. In de eerste helft van 2002 stegen de aankopen via internet als bestel- en verkoopkanaal naar € 445 miljoen, een stijging van 86% ten opzichte van de eerste helft van 2001.
Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: “De forse omzetgroei betekent een inhaalslag voor Nederland op Europees niveau. Consumenten kiezen bewust voor nieuwe bestel- en aankoopkanalen. Het vertrouwen in verkopen op afstand neemt toe. Ook zal de komst van de euro een positieve invloed gehad hebben op de verkopen via catalogi en internet. Consumenten belonen thuiswinkeliers voor de transparantie van prijzen. Prijzen in catalogi (soms maar twee keer per jaar gedrukt) en prijzen op internet zijn gemakkelijk en eenvoudig door consumenten met elkaar te vergelijken.”
Aan deze transparantie probeert proberen www.bellen.com en www.internetten.nl al enkele jaren een positieve bijdrage te leveren door simpele tariefsvergelijkingen op telecom- en internetgebied. Dat het o.a. resulteert in meer consumentenvertrouwen in online aankopen is een positieve ontwikkeling.
Aankopen op afstand door consumenten (via catalogi, internet, telefoon enzovoort) zijn in de eerste helft van 2002 gestegen naar een omzet van € 1,06 miljard, een stijging van 25,6% ten opzichte van een jaar geleden. Omzetcijfers over 2001 laten zien dat Nederland inmiddels het vierde land in Europa is qua thuiswinkelomzet, na Duitsland, Groot-Brittannië en Frankrijk.
In de ranglijst van de gemiddelde thuiswinkelbesteding per inwoner neemt Nederland een plaats in de middenmoot in: in 2001 bedroeg de gemiddelde besteding € 114.
De omzetstijging in de thuiswinkelbranche in de eerste helft van 2002 met ruim 25% is opvallend in vergelijking met de 3,8% stijging in de reguliere detailhandel. De cijfers voor verkopen op afstand, waarin alle verkoopkanalen gemeten zijn, zijn tot stand gekomen in samenwerking met de leden van de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie, kortweg Thuiswinkel.org, en zijn gebaseerd op cijfers van CBS (oktober 2002) en Blauw Research (augustus 2002). De meer dan 90 leden van Thuiswinkel.org vertegenwoordigen zo’n 70% van totale thuiswinkelmarkt.
De forse stijging van de omzet van Nederlandse thuiswinkelbedrijven is met name te danken aan de sterke groei van online consumentenbestedingen. In de eerste helft van 2002 stegen de aankopen via internet als bestel- en verkoopkanaal naar € 445 miljoen, een stijging van 86% ten opzichte van de eerste helft van 2001.
Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: “De forse omzetgroei betekent een inhaalslag voor Nederland op Europees niveau. Consumenten kiezen bewust voor nieuwe bestel- en aankoopkanalen. Het vertrouwen in verkopen op afstand neemt toe. Ook zal de komst van de euro een positieve invloed gehad hebben op de verkopen via catalogi en internet. Consumenten belonen thuiswinkeliers voor de transparantie van prijzen. Prijzen in catalogi (soms maar twee keer per jaar gedrukt) en prijzen op internet zijn gemakkelijk en eenvoudig door consumenten met elkaar te vergelijken.”
Aan deze transparantie probeert proberen www.bellen.com en www.internetten.nl al enkele jaren een positieve bijdrage te leveren door simpele tariefsvergelijkingen op telecom- en internetgebied. Dat het o.a. resulteert in meer consumentenvertrouwen in online aankopen is een positieve ontwikkeling.
Geactualiseerd: vrijdag 18 oktober 2002
Dit nieuwsbericht is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.
Laatste nieuws
-
Regelmatig overstappen naar nieuwe provider scheelt tot wel € 250 per jaar
30 sep Door regelmatig over te stappen, kun je jaarlijks wel € 250 op internetkosten besparen. Toch stapt m...
-
Odido introduceert 5G voor thuis en gaat concurrentie aan met glasvezel
5 sep Odido introduceert in oktober 2024 5G internet voor thuis. Dit snelle internet is beschikbaar in hee...
-
Hoe herken je een onveilig wifi-netwerk?
22 mei Een openbaar wifi-netwerk gebruiken is nooit veilig, of je nu een wachtwoord gebruikt of niet. Wat m...
-
Wij vergelijken al 25 jaar
25 okt
-
T-Mobile heet vanaf nu Odido
5 sep T-Mobile Nederland gaat vanaf 5 september 2023 verder als Odido. Dit geldt voor de merken T-Mobile e...