Veelgestelde vragen over fusie UPC-Ziggo
door Jeanet Woldring Leestijd: 3 minuten
Vanaf 13 april bestaat in Nederland de merknaam UPC niet meer. UPC en Ziggo zijn gefuseerd en gaan verder onder de naam Ziggo. Welke dingen zijn er voor abonnees veranderd? NOS zette 5 vragen en antwoorden over de fusie op een rij.
Wat is er de afgelopen tijd gebeurd?
Door de fusie zijn de twee kabelmaatschappijen samengevoegd. Volgens de Consumentenbond ging het samenvoegen niet altijd goed. Klanten die nog problemen hebben, krijgen het advies vooral contact te blijven zoeken met de klantenservice van Ziggo.
In een reactie laat Ziggo weten dat het samenvoegen een enorme operatie is en dat het bedrijf het vervelend vindt als klanten daar last van hebben. "We doen er alles aan om deze problemen zo snel als mogelijk op te lossen", zegt het kabelbedrijf.
Bij abonnees van Ziggo-digitaal kon het gebeuren dat het beeld tijdelijk op zwart kwam te staan. Gebruikers moesten dit zelf oplossen, aan de hand van 'een stappenplan'.
Wat is de Horizon-box?
UPC-abonnees die digitale televisie willen kijken, maken gebruik van de Horizon-box. Dit is een kastje dat net als bij KPN's Digitenne het digitale signaal ontvangt. In het verleden zijn daar veel problemen mee geweest. Zo werkte de decoder niet altijd even goed en liep het menu van het apparaat vaak vast. Inmiddels zijn de meeste problemen opgelost.
Ziggo-klanten krijgen ook zo'n Horizon-box als ze overstappen op een nieuw abonnement. Het bedrijf belooft een monteur mee te sturen voor de installatie van het kastje
Veranderen de abonnementen?
Mensen houden hun abonnement. De tarieven zijn de afgelopen maanden wel al verhoogd. Klanten van Ziggo moesten vanaf 1 maart 1,5 tot 6,4 procent meer betalen voor populaire internetpakketten. UPC-klanten kregen in oktober een tariefsverhoging van 1 à 2 euro's per maand. De verhogingen staan volgens het bedrijf los van de fusie.(Lees op Internetten.nl meer over de nieuwe alles-in1 abonnementen. Lees op Bellen.com meer over Ziggo Mobiel.)
Waarom zijn Ziggo en UPC gefuseerd?
Liberty Global, het moederbedrijf van UPC, besloot vorig jaar het Nederlandse Ziggo te kopen om zo een sterkere positie in Nederland te krijgen. Dankzij deze overname krijgt het moederbedrijf 90 procent (4,4 miljoen klanten) van de kabelmarkt in Nederland in handen.
Waarom verandert UPC in Ziggo?
Het Amerikaanse moederbedrijf wil niet met twee merken in Nederland actief zijn en moest daarom kiezen. De keuze viel op Ziggo. Dat merk wordt gezien als een sterker merk. Bij de naam UPC moeten veel mensen nog denken aan de stroom van klachten die er in het verleden over het bedrijf waren.
In het buitenland blijft het merk UPC wel bestaan.
Bron: NOS
Jeanet Woldring is ruim 20 jaar als directeur verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken. Ze is eindredacteur van de content, nieuws- en persberichten op de Bencom websites. Jeanet is gespecialiseerd in het onafhankelijk vergelijken van telecom, energie en verzekeringen voor zowel de zakelijke als consumentenmarkt. Door jarenlange ervaring heeft ze een brede kennis van de ontwikkeling van deze geliberaliseerde markten en schrijft er ook regelmatig over.
Laatste nieuws
-
Regelmatig overstappen naar nieuwe provider scheelt tot wel € 250 per jaar
30 sep Door regelmatig over te stappen, kun je jaarlijks wel € 250 op internetkosten besparen. Toch stapt m...
-
Odido introduceert 5G voor thuis en gaat concurrentie aan met glasvezel
5 sep Odido introduceert in oktober 2024 5G internet voor thuis. Dit snelle internet is beschikbaar in hee...
-
Hoe herken je een onveilig wifi-netwerk?
22 mei Een openbaar wifi-netwerk gebruiken is nooit veilig, of je nu een wachtwoord gebruikt of niet. Wat m...
-
Wij vergelijken al 25 jaar
25 okt
-
T-Mobile heet vanaf nu Odido
5 sep T-Mobile Nederland gaat vanaf 5 september 2023 verder als Odido. Dit geldt voor de merken T-Mobile e...