Ziggo verliest klanten totaalpakketten aan KPN
door Jeanet Woldring Leestijd: 2 minuten
Ziggo, als grootste kabelaanbieder van alles-in-een pakketten, verliest voor het eerst internetklanten. KPN wint juist terrein dankzij de groei van glasvezelklanten. Dat concludeert marktonderzoeker Telecompaper op basis van cijfers over het tweede kwartaal van dit jaar. De prijs blijkt het zwaarst te wegen wanneer consumenten alles-in-1 pakketten vergelijken.
Klantenverlies Ziggo: - 11.000
In het tweede kwartaal verloor Ziggo 11.000 klanten. Het bedrijf, dat vorig jaar ontstond uit de fusie tussen UPC en Ziggo, Ziggo blijft wel de grootste breedbandaanbieder in Nederland met een marktaandeel van 46,3 procent.
KPN wint terrein: + 31.000
KPN, inclusief Telfort en XS4ALL, staat met een marktaandeel van 40,4 procent op de tweede plaats. Dit is 0,3 procentpunt meer dan in het eerste kwartaal, dankzij een groei van 31.000 breedbandklanten. De groei kwam vooral door glasvezel. Het aantal DSL-klanten liep terug. De onderzoekers verwachten dat, ondanks een steeds meer verzadigde markt, breedband in 2015 zal blijven groeien met zo'n 2,3 procent.
4,6 miljoen huishoudens alles-in-1 pakket
Meer dan 4,6 miljoen huishoudens hebben een alles-in-een pakket en nemen daarmee vast internet, tv en vaste telefonie af bij dezelfde provider. Dit komt neer op ruim zes op de tien huishoudens. Ook kleinere aanbieders, zoals Caiway, Delta en XS4ALL, hebben hun marktaandeel afgelopen jaar licht zien oplopen.
Prijs weegt het zwaarst
Uit onderzoek van Telecompaper blijkt verder dat de maandelijkse kosten voor consumenten het zwaarst wegen wanneer zij een keuze maken tussen de verschillende providers. Vier op de tien geeft aan vooral daar naar te kijken. De betrouwbaarheid van de breedbandverbinding en het imago van de aanbieder worden echter ook steeds belangrijker.
Alles-in-1 vergelijken?
Jeanet Woldring is ruim 20 jaar als directeur verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken. Ze is eindredacteur van de content, nieuws- en persberichten op de Bencom websites. Jeanet is gespecialiseerd in het onafhankelijk vergelijken van telecom, energie en verzekeringen voor zowel de zakelijke als consumentenmarkt. Door jarenlange ervaring heeft ze een brede kennis van de ontwikkeling van deze geliberaliseerde markten en schrijft er ook regelmatig over.
Laatste nieuws
-
Regelmatig overstappen naar nieuwe provider scheelt tot wel € 250 per jaar
30 sep Door regelmatig over te stappen, kun je jaarlijks wel € 250 op internetkosten besparen. Toch stapt m...
-
Odido introduceert 5G voor thuis en gaat concurrentie aan met glasvezel
5 sep Odido introduceert in oktober 2024 5G internet voor thuis. Dit snelle internet is beschikbaar in hee...
-
Hoe herken je een onveilig wifi-netwerk?
22 mei Een openbaar wifi-netwerk gebruiken is nooit veilig, of je nu een wachtwoord gebruikt of niet. Wat m...
-
Wij vergelijken al 25 jaar
25 okt
-
T-Mobile heet vanaf nu Odido
5 sep T-Mobile Nederland gaat vanaf 5 september 2023 verder als Odido. Dit geldt voor de merken T-Mobile e...