Van de makers van Logo Gaslicht
Wellicht ken je ons al van energievergelijkingssite Gaslicht.com?
Op internetten.nl helpen we jou ook te besparen op je internet en tv!
Vergelijk en kies de beste deal
Vergelijk en kies de beste deal
Alles-in-1 vergelijken

Bestellen via internet

  • Als je iets koopt op afstand, ga je niet naar een echte winkel. Je koopt dan iets via internet, telefoon of via een bestelbon uit een catalogus/tijdschrift.

    In de wet staat dat je veertien werkdagen bedenktijd krijgt als je een product op afstand koopt. Je kunt het product dan thuis bekijken. Wil je het product toch niet hebben? Dan kunt je jouw geld terugkrijgen als je het product tijdens de bedenktijd terugstuurt. Deze bedenktijd heet ook wel zichttermijn.

    Wanneer gaat de bedenktijd in?

    De bedenktijd begint één dag nadat je het product hebt gekregen. Koop je geen product maar een dienst? Dan gaat de bedenktijd in op het moment dat je de dienst bestelt.

    Let op, niet elke aankoop via de telefoon of internet is een koop op afstand. Bel je een winkel in de plaats waar je woont om een koelkast te bestellen? Dan is dat waarschijnlijk geen koop op afstand. De veertien werkdagen bedenktijd geldt alleen voor producten die je koopt bij een bedrijf dat normaal gesproken alleen verkoopt via telefoon, internet, televisie of catalogus.

    Bij welke producten krijg ik geen bedenktijd?

    • Reizen die je op internet boekt.
    • Tijdsgebonden producten, zoals tijdschriften.
    • Producten die je speciaal laat maken, bijvoorbeeld een maatpak.
    • Producten die snel kunnen bederven, zoals eten of bloemen.
    • Bij een dienst die je meteen wilt laten beginnen. Bijvoorbeeld een abonnement voor mobiel bellen.

    Bij verzegelde producten geldt dat je ze alleen mag terugsturen als de verzegeling niet verbroken is.

    Een verkoper moet u altijd informatie geven over de bedenktijd. En hij moet het adres of telefoonnummer van een helpdesk geven, zodat u weet wie u kan helpen als u een vraagt hebt. Doet de verkoper dit niet, dan krijgt u drie maanden extra bedenktijd. En let op: geeft de verkoper u deze informatie pas later? Dan hebt u vanaf dat moment weer een bedenktijd van zeven werkdagen. 

    (Bron: ConsuWijzer)

  • Websites die producten of diensten verkopen, moeten zich aan allerlei regels houden. Een verkoper moet volgens de wet deze informatie op zijn website zetten:

    • de bedrijfsnaam;
    • het adres van het bedrijf;
    • hoe je snel contact kunt krijgen met het bedrijf: bijvoorbeeld een telefoonnummer;
    • het e-mailadres of een e-mailformulier;
    • het btw-nummer en  het inschrijvingsnummer van de Kamer van Koophandel;
    • of de verkoper lid is van een beroepsvereniging of beroepsorganisatie, als deze bestaat voor zijn webwinkel;
    • de totale prijzen, dus met btw en andere belastingen;
    • de kosten om het product thuis te laten bezorgen;
    • of het bedrijf heeft afgesproken dat het zich houdt aan een gedragscode;
    • de belangrijkste kenmerken van het product of de dienst;
    • hoe je kunt betalen;
    • hoe je het product thuis krijgt;
    • als je een dienst koopt: wanneer de dienst ingaat;
    • of je een bedenktijd krijgt van veertien werkdagen;
    • als je een abonnement afsluit, bijv. een telefoonabonnement: hoelang dit contract minimaal duurt.

    Houdt een website zich niet aan deze regels? Dan kun je daar beter niet iets kopen. Vergelijk en bestel je via één van onze websites? Dan voldoet de aanbieder in ieder geval aan bovengenoemde voorwaarden!

  • Voor het afsluiten van een dienst via internet gelden de speciale regels van de 'Wet koop op afstand'. In sommige gevallen mag je een contract kosteloos ontbinden vanwege een wanprestatie.

    De provider moet in dat geval uiterlijk binnen 30 dagen na afsluiten van de dienst zijn verplichtingen nakomen. Na die termijn is de provider 'in verzuim' en mag je de overeenkomst kosteloos ontbinden. Zonder dat je eerst nog schriftelijk moet aanmanen. Dat betekent dat de verplichtingen over en weer ongedaan worden gemaakt. Tenzij er natuurlijk is ingestemd met een latere levering.

    Stuur de provider een (aangetekende) brief waarin je aangeeft dat deze wegens overschrijding van de wettelijke levertermijn van 30 dagen in verzuim is. Stel vervolgens dat je de overeenkomst ontbindt. Geef aan geen verdere kosten verschuldigd te zijn. Verlang eventueel gedane betalingen terug en biedt aan modem (indien van toepassing) terug te sturen op kosten van de provider. Vraag om een bevestiging over wijze van het retourzenden.

    Wil je meer weten over jouw rechten en plichten? Kijk dan op de website van Consuwijzer. Overigens, sinds 1 november 2007 bestaat er een geschillencommissie voor klachten over internetproviders onder de naam Geschillencommissie Elektronische Communicatiediensten. Wordt de klacht niet behoorlijk opgelost? Dan kun je hier terecht. Kijk voor meer informatie op de website van De Geschillencommissie.

Voordelen Internetten.nl
  • Minimaal € 20 cashback
  • Gratis onafhankelijk advies
  • Alle providers
  • 25 jaar ervaring
  • Deskundige klantenservice

Vergelijk en kies de beste deal

Op Internetten.nl vergelijken we gratis alle internet pakketten en providers. Geef aan wat je belangrijk vindt, wij zetten dat op een rijtje. Dan kun jij gemakkelijk een keuze maken.