Kabelinternet
-
Per regio is er altijd maar één kabelprovider actief. Dat is de kabelmaatschappij die van oudsher ook je aanbieder is van het televisiesignaal. Via deze kabelaansluiting wordt vanaf de jaren negentig ook internet en telefonie aangeboden.
De grootste kabelaanbieder is Ziggo, daarnaast zijn er nog verschillende kleinere zoals Caiway en Delta (Zeelandnet).
Kabelaanbieders leveren internet, bellen en tv alleen binnen een bepaalde regio. Aan de hand van onze postcodechecker kun je opzoeken welke kabelaanbieder op jouw adres diensten kan leveren. Tevens kun je hier het gewenste abonnement afsluiten. -
Een mediabox zorgt ervoor dat je tv kunt kijken. Het is een digitale tv-ontvanger oftewel een tv-decoder. Ziggo onderscheidt twee soorten tv-kastjes: de Mediabox XL en de Mediabox Next. De Next is de eerste settopbox van Ziggo die zenders in 4K ondersteunt. Vanaf 1 juli 2021 krijgen nieuwe Ziggo-klanten die een Complete, Max of Giga abonnement afsluiten deze mediabox in bruikleen.
-
Bij kabelinternet stuur en ontvang je met je televisiekabel informatie over het internet. Je hebt dan ook een kabelmodem nodig. Dat is een apparaat dat je computer verbindt met je televisiekabel. Je kunt kabelinternet alleen gebruiken als je een abonnement afsluit bij een kabelinternetprovider in je regio.
Kabelinternet is een variant van breedbandinternet. Breedbandinternet geeft aan dat de internetverbinding die op deze manier gemaakt wordt met het netwerk, op een snelle manier tot stand komt. Er kan via breedbandinternet snel data uitgewisseld worden.
Naast internet via de kabel, kun je bij kabelproviders ook digitale televisie en vaste telefonie via de kabel afnemen. Dit wordt aangeboden als triple play of alles-in-1 pakket, wat veel voordeliger is dan 3 losse abonnementen bij verschillende aanbieders. -
De snelheid van breedbandinternet via de kabel is mede afhankelijk van een aantal factoren, zoals bijvoorbeeld de kwaliteit van het huisnetwerk en het gelijktijdig gebruiken van andere diensten over dezelfde aansluiting.
De kwaliteit van het huisnetwerk van de gebruiker zelf is afhankelijk van de binnenhuisinstallaties. Denk bijvoorbeeld aan de gebruikte bekabeling, of het al dan niet gebruiken van een draadloze (WiFi-)verbinding, alsmede de kwaliteit van de randapparatuur (modem, router, computer, tablet, smartphone). In het algemeen ligt de snelheid via bekabeling hoger dan via een draadloze (WiFi-)verbinding. -
Internet via de kabel en (A)DSL is asymmetrisch: de maximale downloadsnelheid is veel hoger dan de uploadsnelheid. Bij internet via glasvezel is de up- en downloadsnelheid hetzelfde. Dat betekent dat iets versturen even snel gaat als iets downloaden. Een hoge uploadsnelheid is handig als je grote bestanden, zoals foto’s en video’s, op internet zet. En bij videobellen is het ook merkbaar: het videobeeld wordt dan snel en met hoge kwaliteit verstuurd. Bij een kabel- en DSL-verbinding zijn de uploadsnelheden vaak een stuk lager dan wanneer je iets downloadt.
-
Voor klachten over je internetverbinding neem je allereerst contact op met je aanbieder.
Kan jouw aanbieder je vraag niet beantwoorden of het probleem niet oplossen? Neem dan contact op met ConsuWijzer. Ben je niet tevreden met die oplossing? Dan kun je naar de Geschillencommissie, als je aanbieder hierbij is aangesloten. Of naar de rechter als dat niet het geval is. In dat geval adviseren we je eerst informatie op te vragen bij een rechtswinkel of bij het Juridisch Loket.
Voordelen Internetten.nl
- Minimaal € 20 cashback
- Gratis onafhankelijk advies
- Alle providers
- 25 jaar ervaring
- Deskundige klantenservice